نشانی کلینیک:تهران، خیابان شریعتی، بین پل رومی و پل صدر، روبروی ایستگاه اتوبوس سهیل، جنب فروشگاه آدیداس، پلاک 1776، طبقه اول

بخش های تخصصی

عصب کشی بدون درد و درمان ریشه دندان: هزینه و مراحل

عصب کشی  یک روش درمانی است که در صورت متورم شدن، ایجاد عفونت، یا مردن ناحیه پالپ دندان مورد استفاده قرار می گیرد. ناحیه پالپ یک بافت نرم در مرکز دندان است که از اعصاب، رگ های خونی، و بافت اتصالی تشکیل شده است. ساقه پالپ یک بخش میان تهی در مرکز دندان است که در آن بافت پالپ وجود دارد و این بافت به کانال هایی در پایین ختم می شود که تا ریشه های دندان و استخوان اطراف آن ادامه پیدا می کند. بعضی دندان ها بیش از یک کانال ریشه دارند، اما همه دندان ها حداقل دارای یک کانال ریشه هستند.

نحوه و مراحل

از نحوه عصب کشی دندان و همچنین مراحل عصب کشی دندان می‌توان گفت برای تایید اینکه آیا نیاز به درمان دندان از طریق عصب کشی دندان وجود دارد یا خیر، دندان پزشک از عکس رادیولوژی از ریشه دندان و معاینه ناحیه پالپ استفاده می کند. اکثر معاینه های انجام شده بر روی ناحیه پالپ با قرار دادن یک محرک سرد بر روی دندان برای بررسی واکنش مناسب دندان به محرک انجام می شود. در این حالت می توان وضعیت چند دندان را برای بررسی واکنش آنها مورد بررسی قرار داد. در صورت تایید نیاز به عصب کشی، انجام این کار از طریق یک یا دو جلسه درمانی انجام می شود. در این حالت دندان پزشک انجام عصب کشی دندان در یک یا دو جلسه را بر اساس اندازه و طول مدت ایجاد آبسه و نیز سایر عوامل مربوط به آن تعیین می کند. احتمالاً در صورتی که دندان مجدداً تحت درمان قرار گرفته باشد (برای بار دوم نیاز به درمان پیدا کرده باشد)، انجام عصب کشی به دو جلسه درمانی نیاز خواهد داشت. معمولاً عصب کشی توسط یک متخصص درمان ریشه دندان یا یک دندان پزشک عمومی انجام می شود و معمولاً در این روش از یک میکروسکوپ متصل به دیوار که سر آن در داخل دهان بیمار آویزان است، استفاده می شود. به این ترتیب محل درمان بزرگ نمایی شده و به دندان پزشک برای انجام فعالیت های لازم و تشخیص وضعیت آناتومی داخل دندان کمک می شود.

18

1. یک عفونت عمیق

19

روش درمانی عصب کشی دندان در زمانی مورد نیاز است که یک آسیب یا پوسیدگی زیاد در ریشه دندان ایجاد شده باشد. در این حالت فرد دچار عفونت ریشه دندان شده و دندان ملتهب می شود.

2. ایجاد یک مسیر برای دسترسی به ریشه دندان

20

دندان پزشک محل درمان را از طریق داروهای لازم بی حس می کند. سپس عاج دندان باز می شود تا بتوان به ساقه پالپ دسترسی پیدا کرد.

3. خارج کردن بافت دارای عفونت یا ملتهب

21

برای تمیز کردن عفونت و خارج کردن پالپ آسیب دیده از کانال های دندان از ابزارهای مخصوص دندان پزشکی استفاده می شود. سپس وضعیت کانال ها برای قرار دادن مواد پر کننده آماده می شود. در این حالت دندان پزشک از پاشیدن آب برای تمیز کردن کانال ها و خارج کردن مواد اضافی از آن استفاده می کند.

4. پر کردن کانال ها

22

کانال های دندان با یک ماده ماندگار پر می شود. معمولاً این کار با استفاده از ماده ای انجام می شود که به عنوان گوتا پرچا شناخته می شود. استفاده از این ماده کمک می کند که کانال ها خالی از عفونت ریشه دندان یا آلودگی باقی بمانند.

5. تجدید ساختار دندان

23

یک ماده پر کننده موقت بر روی گوتا پرچا قرار می گیرد تا فضای باز شده در بالای دندان را بپوشاند. این پر کردگی تا زمانی در محل باقی می ماند که از یک پر کردگی دائمی یا یک عاج بر روی دندان استفاده شود. عاج دندان که در اصطلاح به آن طاق دندان گفته می شود، شبیه یک دندان عادی است. این عاج در بالای دندان و روی آن قرار می گیرد.

6. حمایت اضافی

24

در برخی موارد، یک پست در ریشه دندان داخل گوتا پرچا قرار می گیرد. این پست باعث می شود که عاج بهتر در محل خود قرار گیرد و از موقعیت آن بر روی دندان حمایت شود.

7. قرار دادن عاج بر روی دندان

در این مرحله از سیمان مخصوص دندان پزشکی برای قرار دادن عاج بر روی دندان استفاده می شود.

سوالات رایج

• آیا عصب کشی دندان درد دارد؟ معمولاً، افرادی که درمان ریشه دندان را انجام داده اند بیان می کنند که این روش درمانی دردی بیشتر از یک پر کردگی ساده ندارد و بیمار باید توانایی بازگشت به فعالیت های عادی را بلافاصله پس از درمان داشته باشد. با توجه به اینکه در اکثر مواقع فرد نیازمند عصب کشی دندان درد زیادی را در دندان خود قبل از شروع درمان احساس می کند، انجام این روش درمانی معمولاً با تزریق مواد بی حسی بر روی بیمار انجام می شود و دوره بهبودی پس از آن بسیار کوتاه است. هنگامی که تاثیر داروی بی حسی از بین برود، لثه های اطراف دندان به خاطر استفاده از گیره های مخصوص دندان پزشکی احساس زخم دارند  خونریزی کمی داشته اند و این احساس ممکن است بطور خاص در زمان جویدن غذا با استفاده از دندان مورد نظر وجود داشته باشد. هر گونه درد یا ناراحتی احتمالی در این رابطه را می توان با استفاده از داروی ایبوپروفن (آدویل) یا سایر مسکن های موجود در داروخانه ها کنترل کرد.
  • آیا عصب کشی دندان در زنان باردار بلا مانع است؟ به خاطر اینکه در اکثر مواقع عصب کشی به خاطر درد زیاد دندان یا عفونت کردن آن برای بیمار ضروری و لازم است، بهتر است درمان ریشه دندان حتی در صورت بارداری فرد بلافاصله انجام شود. در صورتی که این درد به حال خود رها شود می تواند فشار بسیار زیادی را به بیمار وارد کند و همواره احتمال ایجاد آبسه هایی وجود دارد که می توانند سلامت مادر و جنین وی را در معرض خطر قرار دهد. در این حالت می توان درمان عصب کشی را زمان بندی کرد و سه ماه دوم دوره حاملگی بهترین زمان برای انجام درمان های دندان پزشکی مورد نیاز برای فرد خواهد بود.
  • آیا روش درمانی جایگزین برای عصب کشی دندان وجود دارد؟ نگهداری و حفظ دندان های طبیعی بهترین انتخاب شما می باشد، بنابراین عصب کشی دندان یک روش درمانی است که به انتخاب شما بستگی دارد. درصورتیکه پر کردن دندان بی فایده باشد و عصب کشی نیاز باشد ، تنها جایگزین برای عصب کشی دندان، کشیدن دندان بیمار و جایگزین کردن آن با ایمپلنت، پل (بریج)، یا دندان مصنوعی است. این روش های درمانی گران تر از عصب کشی دندان هستند و اغلب نیازمند صرف وقت و عملیات درمانی اضافی بر روی بافت و دندان های مجاور دندان آسیب دیده است. اگر یک دندان بیمار کشیده شود و با ساختارهای مناسب جایگزین نگردد، عملکرد جویدن غذا دچار آسیب می شود و به تدریج دندان ها از محل مناسب خود حرکت می کنند.

عوارض و خطرات

درمورد عوارض عصب کشی دندان باید گفت: با توجه به اینکه پس از عصب کشی، دندان تا حدودی حالت درون تهی یا نیمه خالی پیدا می کند، به احتمال بیشتر دچار شکستگی می شود. با استفاده از یک عاج روی دندان تقریباً می توان از ایجاد این مشکل جلوگیری کرد، اما با این وجود هنوز هم احتمال ایجاد شکستگی در دندان وجود خواهد داشت.  در صورتی که ریشه های دندان بیمار به شدت انحنا داشته باشند، همراه احتمال دارد که ابزار دندان پزشکی در داخل کانال شکسته شود. گاهی اوقات امکان در آوردن ابزار از کانال دندان وجود دارد، اما در برخی موارد نیز امکان خارج کردن آن وجود نخواهد داشت. گاهی اوقات، در صورتی که پیدا کردن کانال پالپ به خاطر تنگ بودن یا دستکاری آن دشوار باشد، ممکن است نیاز به سوراخ کردن کردن دندان برای دسترسی به کانال آن وجود داشته باشد. در این حالت سوراخ کردن دندان با استفاده از مته مخصوص دندان پزشکی انجام می شود و سوراخی در ناحیه خارجی دندان ایجاد می کند. بسیاری از سوراخ های ایجاد شده قابل ترمیم هستند، اما در صورت جدی بودن مشکل و عوارض عصب کشی دندان ، وجود این سوراخ می تواند در نهایت منجر به کشیده شدن دندان شود.

در صورتی که لایه استفاده شده برای ترمیم دندان سوراخ داشته باشد، بیمار سلامت دهان خود را به خوبی رعایت نکند، یا مواد استفاده شده برای پر کردن دندان خراب شده و در طول زمان شکسته شوند، و مجدداً دچار عفونت ریشه دندان شود. گاهی اوقات در یک دندان خراب تعداد بیشتری کانال نسبت به حالت عادی وجود دارد که ممکن است دندان پزشک متوجه وجود آنها نشود. این کانال ها هنوز دارای بافت عفونی هستند و نیاز به تمیز کردن و خارج کردن مواد اضافی و در نهایت پر کردن دارند. شرایط دیگری که می تواند پس از درمان ریشه دندان اتفاق افتد مربوط به تغییر رنگ دندان است. گاهی اوقات این مشکل حتی ممکن است زمانی مشاهده شود که عصب دندان مرده است و این مسئله می تواند از علائم اولیه ای باشد که لزوم عصب کشی دندان را نشان می دهد. در این حالت دندان معمولاً به رنگ زرد تیره، قهوه ای، یا خاکستری در می آید و این رنگ بطور مشخص از دندان های مجاور قابل تشخیص است. این مسئله به خصوص زمانی که در دندان در جلوی دهان قرار گرفته باشد و برای بیمار به عنوان یک مشکل زیبایی برای طرح لبخند تلقی شود، با درمان آن از طریق بلیچینگ داخلی در مطب دندان پزشک یا با استفاده از روکش دندان با پوشش ونیر یا عاج این مشکل برطرف می شود.

هزینه و قیمت

هزینه عصب کشی دندان با وجه به وضعیت دندان و امکان درمان آن با استفاده از خدمات یک دندان پزشک عمومی یا یک متخصص درمان ریشه دندان متفاوت است. دندان های آسیاب دارای کانال های بیشتری در مقایسه با سایر دندان ها هستند که نیاز است همه این کانال ها پر شود. به همین خاطر عصب کشی دندان های آسیاب گران تر از دندان های دیگر است و متخصص ترمیم ریشه دندان نیز تعرفه بیشتری را به واسطه تخصص خود در مقایسه با دندان پزشک عمومی از شما مطالبه می کند. برای آگاهی از قیمت عصب کشی دندان می توانید به کلینیک مراجعه کنید. مقدار هزینه پس از معاینه اولیه به اطلاع شما خواهد رسید.

عصب کشی دندان در صورت نیاز یک درمان ضروری برای دندان است، به همین دلیل اگر دندان شما علائمی را که در مقاله اشاره شد، را دارد باید فورا به دندانپزشک مراجعه کنید تا مشکل شما تشخیص داده شود و نسبت به درمان آن اقدام شود.

2261313122603939